Algemeen manager van de Ekin Fair, Hacer Aydin, evalueerde de toerismedata van 2010. Volgens haar gaf de data aan dat het Turkse toerisme vergeleken met het wereldgemiddelde snel zal groeien in 2011. “In de komende termijn voorzien we dat de online verkopen in de marketing tak aan belang toenemen en consumentenrechten belangrijker zijn,” zei Aydin.
Het Turkse toerisme staat klaar om, vergeleken met het wereldgemiddelde, een grotere groei te registreren in 2011, volgens de algemeen manager van de Ekin Fair; Hacer Aydin.
Pratend over haar voorspellingen voor 2011 zei Aydin dat men een globaal groeipercentage verwacht tussen 2,2 procent en 2,5 procent in de toerismesector. “Maar als we kijken naar de data van 2010 kunnen we zeggen dat de groei van het Turkse toerisme dat gaat overtreffen”.
Als ze naar haar evaluatie van de data van 2010 vragen zegt Aydin dat de grootste ontwikkeling in 2010, voor zowel haar groep als het Turkse toerisme, de EMITT toerisme beurs was. Deze is nu de op 5 na grootste beurs in de wereld.
“Terwijl de andere beurzen in de regio ervoor kozen hun activiteiten te verkleinen, groeide EMITT als enige toerismebeurs met 10 procent in 2010,” zei Aydin. “In de komende periode voorzien we dat online verkopen aan belang toenemen in de marketingtak van de toerismesector en men meer let op consumentenrechten.
Landen raken in 2011 meer geïnteresseerd in het lanceren van nieuwe producten in de globale markt zei ze. “Onze laatste voorspelling is dat nieuwe producten ontwikkelen in toerismemarketing- en publiciteit en ook bij bedrijven. Hierin voorzien ze in de interesse van de snel verouderende Europese populatie,” volgens Aydin.
2010 was positief
Aydin zei dat, ondanks de crisis, 2010 een erg positief jaar was voor de Turkse toerismesector. Ze voegde toe dat het aantal toeristen dat Turkije bezocht met 6 procent steeg. Een gemiddelde van 16 procent over de laatste drie jaar. “We moeten niet vergeten dat deze groei plaats vond ondanks de economische crisis.”
Desondanks was er geen gelijkwaardige stijging in toerisme inkomen.
“Dit is het directe resultaat van de crisis,” zei ze. “Maar in termen van zowel totale toeristen als totale inkomsten, is Turkije een van de weinige landen in de Mediterrane regio die het toerisme seizoen met winst heeft gesloten.”
Verder reisden Turken meer in 2010 dan de jaren ervoor zei Aydin. Ze voegde toe dat de stijging in nationale en internationale vakanties boven 25 procent lag.
“Nationaal toerisme groeide meer vergeleken tot de inkomsten van buitenlandse toeristen. Dit laat zien dat Turks toerisme een uitgebalanceerde staat heeft bereikt en een stevig platform heeft gevormd om stabiele en houderbare groei op te bouwen.”
De toerismesector was minder besmet door de crisis vergeleken met andere sectoren. Terwijl het aantal werknemers in andere sectoren drastisch daalde steeg het aantal werknemers in de toerismesector, volgens Aydin.
“Een andere opvallend punt in de data van 2010 is dat de toerisme-investeringen zich over een groter gebied verspreiden in plaats van zich te focussen op de traditionele regio’s. Bij 157 van de 193 toerisme-investeringen in 2010 lag de focus op verschillende Anatolische steden, zei ze.
“Een ander punt is dat investeringen, hiervoor altijd geconcentreerd op vijf sterren hotels, nu verschuiven naar drie en vier sterren faciliteiten. Dit is een ontwikkeling in lijn met de groeiende zaken en commerciële activiteiten in Anatolie.”
Bron: Hurriyet