Lage kwaliteit service en “hanutcus,” de term die gebruikt wordt om bezoekers in een winkel te lokken of ervoor te zorgen dat ze in het restaurant gaan eten, zijn de hoofd obstakels in Turkije, zeggen touroperators.

“Hanutculuk”, is al lang een hoofdklacht van buitenlandse toeristen in Turkije. Firma’s die vakantiegangers naar de populaire resort stad Marmaris brengen zeggen dat de lage standaard van de accommodatie ook een probleem is.
 
“Marmaris heeft een totaal capaciteit van 60.000 bedden, helaas hebben maar 8.000 tot 10.000 van deze plaatsen de noodzakelijke kwalificaties,” zegt Ahmet Varimli, de regio directeur van TanTur. “Als u kijkt naar de resultaten van recente onderzoeken, komt 56 % graag naar Marmaris omdat het goedkoop is, en 54 procent klaagt over de houding van de winkeleigenaren. “
 
Malik Sahin, een woordvoerder van Holidaymade, merkte op dat niet alle toeristen liever hun vakantie doorbrengen in een all inclusive faciliteit, aangevend dat 80 procent van de reizigers die zijn firma een paar jaar geleden bracht in hotels met half pension service bivakkeerden, met normaal gesproken ontbijt en diner.
 
“Het was een win-win situatie voor de hoteliers en de winkeleigenaren,“ zegt hij. “Maar het all inclusive systeem maakte deze situatie kapot, dat resulteerde in het ‘hanutculuk’ systeem. Mijn vrouw is Brits en zelfs wij worden lastig gevallen op de bazaar. Ik kan me niet voorstellen wat een toerist moet meemaken.”
 
Een tour operator uit Letland, is het ermee eens dat lastig vallen door winkeleigenaren de hoofdklacht was van toeristen.

Bron: Dogan Nieuws agentschap



« Terug naar het nieuwsoverzicht