De globale economische crises heeft het Turkse toerisme geraakt maar het kan het stimuleren van de lang genegeerde cultuur toerisme geholpen hebben.  De vraag naar culturele tours stijgt beide bij nationale en internationale vakantiegangers. Enkele reisbureaus lijken gebruik hebben gemaakt van de crisis met tours naar bijna elk deel van Turkije.

Ondanks dat het lang genegeerd is, is het cultuur toerisme recentelijk een teken van nieuwe hoop geworden in de toerisme sector, midden in de economische crisis.
 
Lale Erguven, eigenaar van een boetiek hotel in Bodrum, zegt in een interview met de Hurriyet dat de economische crisis de middel en lage inkomen groepen geraakt heeft, die hun vakantieplannen en budgetten aan moesten passen, terwijl vakanties voor de hoge inkomen groep gestegen en meer gevarieerd is geworden.
 
De hoge inkomen groep ziet liever culturele tours, wat een meer diverse vakantie biedt, en meer kost dan het gewone vakantie concept, zee, zand en zon in het all inclusive systeem, zegt Erguven.
 
Ali Bahadir, manager van Fitsa Reisbureau in Didim, verklaart dezelfde mening als Erguven, hij zegt:” hoog inkomen reizigers neigen naar meer uitgebreide en culturele tours, inclusief accommodatie in verschillende, hoge kwaliteit hotels, vooral boetiek hotels, eten in exclusieve restaurants, die lokale smaken bieden, en transport met luxe middelen.
 
Oostelijke delen van Turkije, goede kans voor culturele tours
 
Er is een stijgende vraag naar culturele tours, speciaal in het oostelijke deel van Turkije, zegt Sinan Vardar, de voorzitter van Jolly Tours. Het hoog seizoen is april, mei, oktober en november.
 
Erop gericht het seizoen meer te spreiden over het jaar met de hulp van nieuw geopende boetiek hotels en steun van de overheid, zegt Vardar ook dat het oostelijke toerisme gered kan worden voor de gevaren van het all inclusive systeem, zoals het geval in de zuidelijk en westelijk Turkije.
 
Terwijl enkele 10.000 mensen met culturele tours gingen in 2008, heeft het aantal nu al de 12.000 bereikt in de eerste 5 maanden van 2009 met Jolly tour.
 
Terwijl het duidelijk is dat de economische crisis ervoor gezorgd heeft dat de culturele tours meer bekendheid kregen, is de sector ook gesteund door activiteiten op kleine schaal georganiseerd door lokale autoriteiten en festivals.
 
Een van deze festivals, Meandros Festival in Aydin richt zich op de ontwikkeling van culturele tours door het benadrukken van de historische en culturele waarden van het gebied zoals Soke, Kusadasi, Bafa en de Menderes delta.
 
Basak Kamaci, festival coördinator, zegt dat de basis target is cultuur toerisme te initiëren door het vormen van een lokaal merk.
 
“De Menderes Basin behoudt een aantal schoonheden, zoals de Avsar en Sercin dorpen, het Aslan Plateau en de steden Akkoy en Doganbey, naast de overblijfselen of strategisch belangrijke oude steden als Millet, Didyma, Priene, Myus en Herakleie. We hoeven de verschillende dier soorten verscholen in het district niet eens te noemen,” zegt Kamaci.
 
Noterend dat het mooi is dat de vraag naar culturele tours in het gebied constant stijgt, voegt Kamaci toe dat deze waarden beschermd, gepromoot en doorgeven moeten worden aan volgende generaties, waarvoor de ontwikkeling van het cultuur toerisme van groot belang is, en de weg naar het maken van een bekend merk van het district.

Bron: Hurriyet



« Terug naar het nieuwsoverzicht