Zorgen over de globale crisis en een griep pandemie heeft impact op het cruise toerisme en heeft geresulteerd in een 25 procent daling van het aantal schepen dat Turkije bezoekt. In een poging het lijden te overkomen met de minste schade mogelijk, verlagen de touroperators de prijzen en bereiden ze alternatieve tour opties voor.

De crisisgolf heeft eindelijk de cruises geraakt. Het aantal cruiseschepen dat in Turkije arriveerde viel met 25 procent in het laatste jaar toen de globale crisis dieper werd en veel economieën in recessie hielp.
 
Hoe slecht de crisis ook verliep was dit niet de enige reden voor een daling van cruises. Serieuze zorgen over het griepvirus hebben ook een grote impact gehad op de sector.
 
Cruise tours, die normaal jaarlijks geprefereerd worden door 13 miljoen mensen wereldwijd, zijn in ongenade gevallen. Gelijkwaardig met deze trend is ook de interesse naar Turkse havens gedaald. De snelle interesse daling in vakantie op luxe schepen heeft gezorgd voor zelfs 80 procent korting op cruise vakantie prijzen. Populaire havens in Antalya en Bodrum, twee belangrijke Turkse toerisme plaatsen in het zuiden, staan praktisch stil.
 
Door de crisis, heeft Orange Cruise een 60 procent daling in passagiers gezien, zegt Ali Şeker, managing directeur van de firma. Het nieuws over de impact van het H1N1 virus zal sterker worden in de winter en heeft de sector in een diepere ellende gestort zegt hij. Drie dagen tours worden verkocht voor ongeveer 350 euro, en de prijs voor een week is gedaald van 1.600 euro naar 1.000 euro, zei hij.
 
Het aantal cruise schepen dat aanmeerde in de Turkse havens was 756 in de eerste zeven maanden van 2008, maar dit cijfer viel met 25 procent naar 575 in dit jaar.
 
Om het proces met een minimum aan impact te overkomen, proberen touroperators consumenten te trekken door de prijzen te verlagen en met alternatieve tours. Onder de maatregelen zijn korte route alternatieven en drie – vier nachten pakketten in plaats van de normale zeven nachten.
 

Dramatische daling in Antalya

Het cruise schepen toerisme in Antalya is het hardst geraakt. Het aantal toeristen dat arriveerde op cruise schepen is gedaald van 25.000 naar 2.100. De Antalya haven, waar vorig jaar 46 schepen aanmeerden, is een bijna verlaten haven geworden. Tot nu toe zijn er maar zes schepen aangemeerd.
 
Naast de crisis speelt het gebrek aan infrastructuur een rol in de daling, zegt Cüneyt Koşu, branche manager van de Turkse kamer van schepen.
 
Aannemend dat tour bedrijven geen schepen naar de haven willen brengen, waar de passagiers terminal vernieuwd wordt. Koşu zei:”Toen het geprivatiseerd werd in 2006, werd er gezegd dat de passagiers terminal vernieuwd zou worden. Maar er is nog niets gebeurd. Italiaanse cruise firma’s die Antalya in hun programma op wilden nemen, verlieten hun plannen toen ze de staat van de haven zagen. Daarnaast hebben vissers ook een negatieve impact.”
 
Ondertussen, zegt Berna Küner, managing directeur van Akiş Denizcilik, dat een schip dat 28 cruises per jaar organiseerde, haar laatste cruise afgezegd heeft door een gebrek aan vraag. “De Alanya haven, dat vooral Israëliërs trekt, is vrij gekomen na de confrontatie van premier Recep Tayyip Erdogan met de Israëlische president tijdens het Wereld economie forum in Davos.”
 
Een vertegenwoordiger van Ege Ports, die de Bodrum haven managen, betreurt ook de teruggang. “De haven was gastheer van 172 schepen in 2008, maar dit cijfer zal dalen dit jaar, vooral door de crisis,” zegt Eşber Okayer, kwaliteit manager van de haven.
 
“De negatieve trend zal waarschijnlijk volgend jaar doorzetten. De vraag is zoveel gedaald dat sommige firma’s zelfs Istanbul uit hun programma gehaald hebben,” zegt Melek Gözübüyük, managing directeur van Cruise Line’s Istanbul.
 
Omdat cruise vakanties de middel inkomens nog niet bereikt hebben, zal er geen stijging komen uit nationale toeristen, zegt Gözübüyük, daaraan toegevoegd dat mensen die angst hebben voor mindere tijden, hun vakantie makkelijk opgeven. “Het komende seizoen zal erger worden omdat sommige agentschappen, met de daling in de vraag, Malta met Istanbul wisselen in hun programma. Prijzen, kwaliteit en uitgaven zijn ook gedaald, wat een daling in winst betekend.”
 
Gemiddeld komen er jaarlijks 500.000 mensen via Istanbul per cruise, en het aantal dat jaarlijks op cruise vakantie gaan in Turkije zijn 20.000. “Door de mindere vraag, verlagen agentschappen de prijzen. De acht daagse tour voor Noorwegen die we verkochten voor 1.900 euro vorig jaar is gedaald naar 1.200 euro dit jaar. De prijs van een week Mediterrane tour is gedaald van 1.500 euro naar 1.000 euro,” zei Gözübüyük.
 
De crisis heeft de interesse in korte tours aangewakkerd, volgens Selami Çelebioğlu, voorzitter van de Merlin Travel Group. “Het aantal passagiers daalde. Maar het was niet de crisis waar wij last van hadden omdat wij low cost tours aanbieden,” zei hij.
 
Het is cruciaal voor Istanbul om een cruise haven te hebben dat overeenkomt met internationale standaard, zegt Erkunt Öner, van Tura Turizm. “De stad kan het start punt zijn voor veel cruises georganiseerd voor de Mediterrane en Zwarte zee. Een cruise kan evenveel toerisme dollars binnen halen als 70 vijf sterren hotels.”
 
De toeristen die naar Istanbul komen op een cruise aarzelen niet geld te spenderen in luxe hotels, zegt Timur Bayındır, voorzitter van de Turkse hoteliers vereniging (TUROB). “Turkije moet dit potentieel goed vaststellen,” zei hij.

Bron: Turkish Daily News



« Terug naar het nieuwsoverzicht